Pages


I made this widget at MyFlashFetish.com.

SLOGAN 1MALAYSIA


I made this widget at MyFlashFetish.com.

11/16/2011

Tips dan petua menangani Obesiti

Obesiti atau kegemukan terjadi apabila kalori yang masuk kedalam badan melebihi kalori yang diperlukan untuk aktiviti sehari-hari kita.
Kita memerlukan kalori sebanyak 1200kcal sahaja sehari, jika kita mengambil lebh dari yang deperlukan maka lebihan tersebut akan menjadi lemak yang menyebabkan obesiti.

Kegemaran mengambil makanan segera dan malas bersenam jelas mempermudahkan seseorang menghidap obesiti.

Peringkat kegemukan diklasifikasikan sebagai berikut :

20-40 %  kelebihan berat badan : Ringan.
40-100% kelebihan berat badan : Sedang.
>100%    kelebihan berat badan : Berat.


Ada dua pola pemakanan tidak baik yang menyumbang kepada terjadinya obesiti yang biasanya kerana masalah tekanan dan kekecewaan.

1. Makan dalam jumlah yang banyak ( Binge Eating Disorder) mirip dengan Bulimia Nervosa dimana seseorang akan makan dalam jumlah yang banyak, kemudian akan memuntahan kembali apa yang dia makan. Akibatnya tubuh menerima lambakan dan timbunan kalori.

2. Makan dimalam hari (Night Eating Syndrome), Kurangnya nafsu makan dipagi hari digantikan dengan makan berlebihan , agitasi, dan insomnia dimalam harinya.

Mengurangi makanan berlemak bukan bererti seseorang akan terhindar dari obesiti, makanan yang mengandungi karbohidrat berlebihan didalam tubuh juga akan ditimbun dalam bentuk lemak.

Beberapa tips dan petua untuk  menurunkan berat badan ialah :

1. Bulatkan tekad untuk memiliki tubuh ideal, jangan lakukan diet dengan separuh jalan dan tidak berdisiplin.
Hal ini akan membingungkan proses pencernaan di dalam tubuh.

2. Pandai mengatasi rasa lapar.
Rasa lapar timbul bila kadar gula dalam darah berkurangan. Jika terpaksa, pilihlah makanan yang rendah kalori tetapi mengenyangkan, misalnya sayur dan buah-buahan.
Sedangkan untuk makanan yang diolah, pilihlah yang direbus daripada yang digoreng. Bila haus minumlah segelas air yang bebas kalori.

3. Mulailah makan makanan yang banyak mengandungi serat. Seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.

4. Mengunyah dan mengudap makanan bukanlah penghalau stress bagi kaum wanita. Sebaiknya alihkan perhatian dengan melakukan gerakan senaman atau olahraga.

Tiada cara untuk kurus dengan mudah jika kita tidak berusaha.

No comments:

Post a Comment

Lagu pilihan hari ini